Aprilshasthund

Clinic Patrik Kittel

Publicerad 2018-05-12 16:31:12 i

I helgen som var så var jag på clinic med Patrik Kittel på Billdals ridklubb. Väldigt längesedan jag var på clinic sist. Tycker att det tar tid ifrån mina egna hästar och ridningen av dem och att det kanske inte ger så mycket. Man ser hur de andra gör men sen skall man överföra det och göra det själv! Bättre att själv rida lektion då. Men ! Man får se lite andra hästar och andra ryttare och visst ger det lite inspiration som man har med sig hem.
Dagens clinic låg på medelsvår nivå och ganska mycket fokus på byten, skoj.  
Stefan Janson på Zidney var en av ryttarna. Jag var väldigt imponerad av hans sits och när jag sitter och frossar över den så begär Patrik att han skall sitta ännu bättre och djupare i sadeln! Snyggt !
Sen var det skoj att se Malou rida sin egenuppfödda häst, Malou en gammal kompis från Härryda. 
Vad som var förvånande var att de hästarna jag gillade bäst var båda efter Johnsson !! Och jag som inte är så förtjust i Holländska hästar. Mest för att jag vet att de kan vara skarpa och att jag inte känner till stammarna så bra och då är det lättare att undvika dem, det finns så mycket annat att välja på. Men dessa två var jättefina.
Patrik var väldigt energisk, positiv och glad. Han menade att man inte skall rida med spö bara för sakens skull, han var noga med att man bara korrigerar en sak i taget. Och att man tar ut rörelsen så att det blir något av det. Tex flyttar du hästen åt sidan skall den verkligen kliva över åt sidan för att man skall vara nöjd.
Sen gillade han att göra byten på serpentin. Och om hästen lyckats med något den haft svårt för så rid framåt friskt och ledigt med massor av beröm. Ja inga större nyheter eller sensationer men det var trevligt.
Surt att jag inte hade med någon kamera så det blev inga bra bilder denna gången.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela