Aprilshasthund

WFFS - min åsikt

Publicerad 2018-06-09 22:22:28 i

Det har varit ett väldans rabalder på sociala medier angående den förfärliga ärftliga sjukdomen på häst WFFS, 
Warmblood Fragile Foal Syndrome. Den gör att huden lossnar från kroppen på det drabbade fölet och fölet måste avlivas.En helt fruktansvärd sjukdom!! 
Många godkända hingstar testas nu och man kan då se om de är bärare eller inte. Mycket enkelt att testa sitt sto och är hon då fri är det fritt fram att använda en bärare, tycker jag.
Vissa tycker att alla hingstar som är bärare skall tas ur avel vilket jag tycker är helt förkastligt. Vad får vi kvar att avla på om vi kasserar alla bärare???
Skulle en sådan fantastisk hingst som tex Springbank II som visat sig vara bärare, tas helt ur avel!!!
Nej, jag skulle gladeligen använda honom på mitt sto om hon var fri.
Och det har jag lärt mig ifrån tex hundaveln där det tas en massa olika tester, att bärare de fortsätter att användas till fria individer.Så tycker jag iallafall.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela