Aprilshasthund

Debuten

Publicerad 2013-10-21 09:27:00 i

Igår var der dags för Rush att debutera i öppen klass på jaktprov. Redan kvällen innan bar det av till Västerås för övernattning. Med oss hade vi Suss och hennes engelsksetter Duffy. På morgonen bar det iväg till Långtora för samling och upprop. Vi fick gå i samma parti och vi hade även turen att få med Isliljans Yume i partiet. Yume, eller Winston som han kallas är en avkomma till Sansetters Roover. Winston är verkligen SNYGG!!! Så lagom i storlek och fin i kroppen:-))))) Först ut i släpp var unghundarna, det var lite valpigt, och så är det med unghundar. Ena dagen springer de som tusan och nästa dag inte alls. Sen var det vår tur. Skönt med tidigt släpp tycker jag som inte gillar att bara gå och vänta. Men vad gör hon??? Verkar som att det är alldeles för mycket dofter i marken, det kan hon bli lite låg av. Hon springer dåligt och doppar näsan i backen för att lukta. Usch! I nästa släpp så vet jag att det finns fågel i diket framför mig. Jag skippar revieringen och går direkt på diket och fågeln istället. Jag har en plan. Mycket riktigt där är fågel i diket och hon är först på den, men då verkar det som att det bränner till i huvudet på henne!! Hon kan själv, tar hela diket bort och plöjer upp alla fåglar hon kommer åt och det är tack och hej för oss. Man kan säga att min plan inte höll. I det hela så har vi ändå tur, för partnern står för fågel och gör ett korrekt fågelarbete och apportering och Rush stör dem inte. Tack och lov. Ja så kan det gå, jag har tränat hemma och kämpat för att sätta lite mer glöd i henne och det kan man ju säga att vi fick. Det är en sån gränsfin balansgång. Nu är det bara till att träna lydnad igen för att till nästa gång ha mer glöd och mer lydnad. Pust, det är inte lätt. Men vansinnigt roligt. Hur gick det för Suss då ? Jodu, Duffy skötte sig galant och fick en tvåa i ökl. Stort stort Grattis till er, som ni har kämpat ! Jätteglad för er skull. Sen var det en pointer som fick en tvåa i ukl, en irländare samt en rödochvit setter som även de fick 2 ökl. Grattis! En härlig dag med fint väder i goda vänners lag :-)) Vi kommer igen, var så säker... Suss & Duffy

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela