Aprilshasthund

Apportering

Publicerad 2013-03-06 17:34:33 i

För att starta på jaktprov efter att hunden har fyllt två år så måste man ha gjort ett godkänt apporteringstest.
Det är inte alltför invecklat men det kräver ändå att man tränar en del med sin hund. De gör de inte helt själva.
Och av någon anledning så är det trögt att komma igång just med apporteringen, kanske just för att den är så viktig. Utan den ingen start. Och skulle det vara så att den inte sitter helt hundra så kan det ju vara så att man missar en premie på prov bara för att hunden vägrar att hämta fågeln. Eller på praktisk jakt och man får ränna runt på fjället och leta upp fågeln själv! Pust, man får motion så det räcker ändå i fjällen.
Så, nu har jag lovat mig själv, att minst 5 minuter om dagen ägna mig åt träning. Hur svårt kan det vara?
5 minuter!!!  Det har nu gått 5dgr sen löftet och jag har kunnat hålla det hittills iallafall. Har tillochmed haft med apportbocken till jobbet. Och det är ju riktigt bra, hundarna är som tokiga när vi skall gå ut på lunchpromenaden, livet är stenkul och de apporterar gladeligen. Sen får de turas om att bära en stund. Enkelt:-))) Vi får väl se vad de säger på jobbet när jag börjar släpa med mig gamla döda fåglar!!
Men vi får hoppas att ivern varar, lääääänge
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela