Aprilshasthund

Inte så bra alls

Publicerad 2012-10-17 12:11:13 i

Jag har ju som sagt varit på Slöinge med China pga hans hälta.
På onsdag för 2 veckor sedan var jag ute och galopperade i skogen, det funkade hur bra som helst.
Dagen efter skulle jag rida lektion. Jag värmer upp i skritt men redan vid första travsteget känner jag att han är halt på höger bak.Det blir ingen lektion den dagen, bara till att lägga ner och gå hem igen.
Han får några dagar med vila i hage men är fortsatt halt. På tisdag kommer hovis ut för att kolla om det finns någon hovvböld. Ingen reaktion alls på visitertången. Jag blir besviken, en liten hovböld hade ju varit en lätt match.
På torsdag, efter en vecka är han fortfarande halt. I min mening haltar man inte en hel vecka utan anledning. Framförallt inte när jag inte kan hitta ngn svullnad eller annat skumt.Jag får höra att det inte verkar så farligt, att jag skall vänta ett tag. men det säger mig inte min magkänsla. Ringer till Vet. och får en tid på måndag hos Carl-Fredrik på Slöinge. Samma vet. som han har haft sen flera år tillbaka. Han känner till hans historik och skavanker.
Även här är han helt ohalt i skritt och rakt fram i trav, men haltar i trav på volt i höger varv. Han ser inte klok ut!!
Det är nu jag kommer till insikt med verkligheten, en häst kan inte ha hur många åkommor som helst, jag räknar till att China har 8 plus att han är känslig mot ensilaget. Han kommer att bli utdömd, tänker jag. Nu gäller det att försöka hitta ett lugn och behärska mig, hur nu det går till??
Vi går in och bedövar och longerar igen. Nu är han halt på båda bak! Det sitter i hovlederna. Vet. är mycket frågande till detta och menar att det är extremt ovanligt med hovlederna bak. Han tror att kärnan sitter någonannanstans. Själv har jag hela tiden trott att det sitter högt. Sen visar det sig att han har en "krackelerad" has på höger bak. Detta har vi sett på röntgen tidigare, men han har vait helt oberörd av det och jag hade nästan glömt bort att det överhuvudtaget fanns.  Nu kan man se att hasen inte ser bra ut.
Jag har ju sparat på China ganska bra av olika anledningar. Det sista har jag tänkt att nu skiter vi i alla skavanker, nu kör vi så får vi se vart det bär? Jag har ridit lite mer, tagit några lektioner  men fortfarande flera vilodagar i veckan, hunnit klippa honom och öka på havren. Det höll i typ 4 veckor.-(( 
China kommer aldrig att kunna bli den fina rid och tävlingshäst som han är, han håller inte för det. Inser jag med stor sorg och lätt panik.  Han behandlas med cortison i båda hovlederna och får ett program jag skall följa innan återbesök om 3-4 veckor.
Jag brukar leva efter - bryt ihop och kom igen. Jag gråter hela vägen hem. Denna gången känns det svårt att hitta vägen till - kom igen. Den finns där såklart, skall bara lyckas hitta den.
Undrar samtidigt  hur mycket tårar det finns?
 
 

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2012-10-17 12:24:31

Tårar kan verka oändligt många.. men de tar slut... någon gång.
Jag gråter mig igenom det här inlägget och det känns även som att det kommer fällas en del tårar i stallet de kommande veckorna.
Lilla China-puffen, det känns väldigt orättvist.

Styrkekram till dig och honom!

Postat av: Karin

Publicerad 2012-10-17 14:40:55

Finaste guldgossen :(
Tårar rullar på mina kinder medans jag läser detta.....

Postat av: Malin

Publicerad 2012-10-17 17:06:06

FY vad tråkigt Maja! Nu förstår jag lunchen i boxen. STOR KRAM

Postat av: Susanne

Publicerad 2012-10-17 19:25:00

KRAM!!! är så ledsen för din skull....

Postat av: Karolina

Publicerad 2012-10-17 19:50:00

Jag och mamma fäller några tårar för dig och China. Så himla trist och ledsamt. Men du är stark Maja och vi stöttar dig. Så lägger vi fullt krut på träningen och utvecklingen av Barbie.
Stor kram från Bodestigarna

Postat av: Barbara

Publicerad 2012-10-17 23:11:01

En stor varm Kram...

Postat av: Maja

Publicerad 2012-10-17 23:46:55

Tack alla Goa vänner

Postat av: Ingela

Publicerad 2012-10-18 08:17:36

Väldigt ledsamt Maja, hoppas på ett mirakel för China och Din skull. Kramar

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-10-18 17:51:16

Det gör vi Ingela!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela