Aprilshasthund

Hundträning

Publicerad 2012-01-02 23:50:59 i Allmänt


Lite hundträning har det allt blivit under helgerna och ledigheten:-))

Vi har ju inget vinterväder haft på hela vintern, utan en 6 plusgrader ungefär, och det passar mig
som fisken. Det gör att man fortfarande kan cykelträna hundarna, blev milen häromdagen och det
gillar de skarpt. Rush skulle nog gärna köra 2 mil men det vågar jag inte utsätta Rally för, hon har
C-höfter och skall väl inte ansträngas för hårt. Och att bara ta med den ena känns inte så kul.
Skulle jag ta dem en i taget blir det ju 3 mil för mig!!  Ja, en utmaning....

Dessutom brukar de få följa med mig och Barbie på en ridtur i skogen. Vi brukar vara ute en timma typ,
och det är så bra träning för hundarna. De måste fokusera på vad hästen gör och följa hennes tempo.
Så nyttigt för dem.

Sen är det apporteringen som fokus ligger på nu. Rally kan det så det är Rush som får mest uppmärksamhet där.
Jag har tränat mycket inomhus och har bytt ut apportbocken mot en dummy, Ryck-i Apport, en penna,
en sockerskål, en apelsin, en flaska - You name it , allt för att hon skall bli säkrare och ALLTID apportera.
Gömmer även sakerna i huset och hon letar gladeligen upp dem.
Vad gör man inte för en köttbulle??
Vi har även flyttat träningen utomhus där hon hämtar och även letar upp. Men INTE alltid!
Mer träning krävs.
Idag har jag plockat fram en rapphöna ur frysen, så imorgon blir det på riktigt:-))

 Här med dummy med vinge på

 Och med träapporten

 Ryck-i Apport finns i Lilla Butiken  http://aprilshasthund.se/sida30.html


Likaså träningsapporten http://aprilshasthund.se/sida30.html


Men även denna träningsapport


Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela