Aprilshasthund

Inte alltid så kul

Publicerad 2011-09-15 09:20:07 i Allmänt

Livet som hästägare eller för all del som häst är inte alltid så kul:-(
Ibland känns det bara tungt.
Zamba fick i veckan somna in pga en hovböld som hade angripit hovbenet och den
gick inte att göra något åt.
Jag köpte henne som 4-åring och hon blev 20 år. Det är många år tillsammans och mitt
första avelssto som har gett mig så mycket!!!
Efter sig lämnade hon en ensam fölunge på bara 3 månader, Lille Ante.
Han verkar efter oständigheterna klara sig väl.
I stallet har jag hennes dotter Barbie kvar vilket jag är väldigt tacksam över.
Där finns även hennes 1-åriga dotter Sol ( ej min ) som pga sin enorma likhet med sin mamma
ständigt kommer att påminna mig om Zamba.
Tack för allt vi har gått igenom tillsammans och må du nu galoppera utan smärta:-))
Sen är det China, han opererades igår.
Han fick i Maj ett sår på kinden som bara fortsätter att trassla.
Det går en fistelgång som mynnar ut i en tandrot som var trasig. De kunde på röntgen se trasigt
ben eller tandfragment. Frågan var om de var tvugna att ta bort tanden? Det vill man inte göra.
En häst behöver sina tänder. Dels för att motsvarande tand i underkäken behöver den för att slipas mot.
Dels för att ett hålrum i käken kan göra att de andra tänderna flyttas.
Bestämdes att söva honom, öppna och se hur det ser ut och ta bort lösa fragment samt skadad benvävnad.
Väl där hittas inga lösa fragment, men en nerv som går till mungipan ligger i vägen. Skadas nerven kan det komma
att påverka hans ridbarhet. För all framtid. Alltså ingen tävlingshäst.
De beslöt att inte göra en massa saker, utan de har rensat, sytt fast en slang med en typ av kran och nu skall
såret tappas på var o annat. Detta skall sitta i tills allt var är tömt.
Tidigast på måndag får han komma hem.
Och då är det bara att hålla tummarna att detta räcker så att han inte behöver genomgå fler operationer....

Kommentarer

Postat av: Tanja

Publicerad 2011-09-15 13:33:48

åhhhh, jag lider med dig. Det är alltid tungt när ett av våra älsklingar får lämna oss. Att du sen har detta med China också är bara för mycket. Jag hoppas att det löser sig för honom OCH att han då får bli denna tävlinghäst som han förtjänar

Kramar i massor

Postat av: Maja

Publicerad 2011-09-17 22:15:45

Tack Tanja

Om allt vill sig väl så får jag hämta hem honom på måndag...

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela