Aprilshasthund

Mer än nöjda

Publicerad 2010-10-19 00:17:16 i Allmänt

I fredags så satte vi oss i bilen,  jag o Susanne med Bosse för att åka till Dyltabruk.
Vi tyckte det var skönt att komma upp dagen innan så att man inte var så trött på lördagen,
vi har ju 4 timmars resa dit.
Nu blev det förvisso 5 timmar dit, då jag missade en liten detalj av vägbeskrivningen!!

På söndagen sen träffades vi på Dylta.
Vi var 10 personer med valpar från 7 månader till 13 månaders ålder.
5 av mina 6 valpar ur R-kullen deltog.

Det var första gången jag träffade Railey Runner sen hon flyttade hemifrån.
När vi hälsade så lade hon sin nos i min nacke och bara kramades, hon kände igen mig!!
Tårar så klart.

Railey står för fågel


Railey Runner

Först lite teori och genomgång av hur helgens upplägg såg ut, sen ut på plan för lite dressyr.
Fot har vi väl inte tränat sen sommarträningen hos Håkan, så det var ju hög tid!
Sen var det inkallningsövningar, där svårigheten ökades med störning av fågel.
Jag älskar att se de hundar som är så heta att de inte kan hålla sig i skinnet!!!!!!!!!!
Vi har alla valpar men jag tycker de är fantastiskt duktiga..

Sen var det dags att bege sig in i voljären för att få lite doft i näsan.
man märker att hundarna är lite förvirrade och inte vet vad som pågår.
Efter lite vila är det så dags att få nosa på en fågel i markerna
För 7 av 10 är detta första gången.
Och SAMTLIGA står för fågeln  - direkt

Tänk er min glädje där - Rally var 4 år när hon stod första gången!!


Roover med pippi i busken

På eftermiddagen blir det uppflogsträning och sök av fågel på fält i lina.
Roover hittar och står för fågel nästan direkt. Katharina är mer än lycklig.
En av hans fåglar lyfter och landar inte långt ifrån Rush, hon fattar galoppen
och står som en fura för den och reser sen på kommando.
Tårar hos matte igen - det är så vackert

Även Rally fick gå ett släpp, och hon skötte sig utmärkt.
Jobbar på bra och större än vad hon brukar, hittar fågel och står i ett granbuskage,
väntar på kommando och reser. Sätter sig sen som hon ska. NÖJDA

Hundarna blir givetvis snabbt trötta så vi får avsluta dagen lite tidigare,
vilket gör att vi hinner ta en lutare före kvällens grillning.

Härlig middag med urmysigt umgänge!!!

Nästa dag är det så kul att se hundarna, för nu vet de vad de sysslar med!!
Och det brinner i knutarna, Roover står  och hoppar på stället för han är så
 ivrig att komma iväg.
Det blir revieringsträning,  lite apportering, uppflogsträning och fältträning i lina.
Hundarna arbetar på så bra och det blir många fina situationer.


Malin & Ellie - första gången på Dylta

Fantastisk helg med många fina hundar och så kul att träffa lite nytt Gordonfolk.
Vi fick massor av tips och en del läxor med oss hem från Inger att träna på till nästa gång.
Och viktigast av allt är STOPPET...

Tack allihop för denna helg - vi gör det snart igen
och TACK alla underbara valpköpare för att ni hakar på det här med jakt:-)

Kommentarer

Postat av: djustd

Publicerad 2010-10-19 09:58:44

Kikar in...Ha en fin dag, kram! =)

Postat av: Katharina

Publicerad 2010-10-19 10:54:12

Tack själv för att man får uppleva detta.

Min hund står för fågel, vilken känsla.

Postat av: sus j

Publicerad 2010-10-19 13:16:58

Tack själv!Mycket snack i bilen o helt plötsligt var vi framme ok... något sent ,men va´gör det när man har så roligt!! Helt lyrisk sen vi kom hem o jag har fått en jakthund BosseBus e Bossekolla fågel nu! Han har nog förträngt sin hemska upplevelse hoppas jag,KRAM SUS

Postat av: Katharina

Publicerad 2010-10-19 15:36:57

Tack själv för att man får uppleva detta.

Min hund står för fågel......

Postat av: Helena

Publicerad 2010-10-19 15:39:08

Tack för att man fick haka på:-) Vill bara ha mer!!

Mårris har fullt upp med att kolla om det finns riktiga pippisar i trädgården...;-)

Postat av: Tanja

Publicerad 2010-10-19 23:33:57

Jag har blivit anklagad för att vara blödig när det gäller hundar. Du har nu bara bevisat att jag är normal. Tack Maja. Man kan få tårar i ögonen när man ser något vackert eller att en hund lägger sitt huvud på sin axel.....love......

Kramar

Postat av: Maja

Publicerad 2010-10-21 19:44:01

Vet att jag är blödig, men men

Bossekollafågel tycker jag är ett fint namn.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela