Aprilshasthund

China kastrerad

Publicerad 2009-10-06 22:24:14 i Allmänt


Plus minus noll grader imorse när jag gav mig iväg 6.15

Resan gick till Slöinge och Hallands Djursjukhus.
( Ett privat djursjukhus som ägs av Mariana som blev årets företagare 2008 ).
Tid var bokad för kastrering av China.

Gav honom en spruta med Sedalin i munnen innan vi åkte för att han skulle vara lite lugnad.

Möts på kliniken av MYCKET PROFFSIG personal.
Carl-Fredrik ( veterinären ) frågar mig mycket om tidigare veterinärbesök,
och om vad det är som har skrämt honom.
Han är väldigt lugn och ödmjuk, vill in i det längsta använda de metoder som
är mjukast mot hästen.
Varfö jag har åkt hit är för att han är utbildad för att använda blåsrör,
men han berättar att endast en gång har det behövt användas.

Han bekantar sig med China, testar lite vad han reagerar på och kommer fram till
att när man berör halsen så spänner han sig, medans han ej bryr sig när han
berör mulen.
Bestämmer oss för att brems och plegicil i muskeln verkar vara lämpligaste metoden.
Sagt och gjort. INGA PROBLEM!!!   Vi väntar 40 minuter och han får en dos till.
De är så duktiga allihopa och duktigast är såklart China.
Nål kan nu läggas och China får gå in till operation.
Här sederas han lite till och jag måste nu lämna rummet.

Tar en timmes promenad med Rally och åker sen till Laxbutiken i Falkenberg för lunch.
Tillbaka till kliniken och tar mig en liten lutare i bilen.

Får sen syn på Carl-Fredrik som berättar att allt har gått bra.
Han hade även 2 stenar vilket vi inte kunde se innan. Förenklar det hela,
och är betydligt billigare än om de bara hade hittat den ena.

Såååå skönt att de fixade detta.
Ett stort tack till ett proffsigt bemötande både mot mig men framförallt mot China,
till Hallands Djursjukhus med veterinär Carl-Fredik & Co.

Nu blir det 2 dagar i box och han skall då ledas 2x20min per dag.
Sen vanlig hage där han skall röra sig, annars får han longeras.
Hippotrim i 5 dagar samt tempning i en vecka, och om inget tillstår är han
på G igen om en vecka, men då som valack-)

Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2009-10-07 10:42:23

jätteskönt att allt löste sig till slut!!



stor kram!

Postat av: Karin

Publicerad 2009-10-07 11:55:29

Vilken lättnad. Grattis!

Postat av: Maja

Publicerad 2009-10-07 14:26:07

Hej på er

Javisst känns det skönt. Men samtidigt känns det olustigt att man skall råda så över sina djur. Om de skall kastreras eller ej, eller ännu värre när de är sjuka - om de får leva eller inte. Baksidan med att ha djur.

Kram Maja

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela