Aprilshasthund

RASTA HUNDEN

Publicerad 2009-11-04 11:08:21 i Allmänt


Det är inte helt lätt att få hunden nöjd när man inte är fit for fight själv.

Promenaderna sträcker sig fortfarande bara till brevlådan, men jag brukar låta
den få ta tid så att hon får springa av sig.
Det är tur att hon funkar lös för ryck i koppel hade ej funkat för mig.

Idag tog jag med apportbocken så att hon får jobba lite, och gissa om hon
tycker att det är kul!!
Annat man kan roa hunden med...
Avlossa ett par skott i skogen brukar göra henne alert
Får ta fram en fågel till imorgon
Linförighet och fritt följ,  sitt och ligg - inkallningar
Ett par timmar i hundgården ( skall hänga upp lite fågelmat så hon kan kika på fåglarna )
Plocka upp - jag kan inte plocka upp från golvet så Rally får hjälpa till,
såsom sin matskål och strumpor tex. Skall se om hon kan städa lite?
Märgben - smaskens
Leka med kompisar - igår var Dixie här och det blir ju sällskap
En aktivitetsboll med godis i roar i ca 15 min

Någon som har några andra bra tips???
Eller tips på hur man får hungården roligare??


     BIFOGAR ETT FOTO PÅ CHINA NÄR HAN SOM FÖL TRÄNAR PIRUETTER!!
     


Kommentarer

Postat av: Tanja

Publicerad 2009-11-04 12:46:26

Jag läser din blogg varje dag sen jag märkte att du hade en hemsida, men jag kom på mig själv att jag adrig har lämnat en kommentar, sorry för det. Jag ska bli bättre på det.

Hoppas att du snart mår bättre efter din operation och kan göra alla de gamla grejorna som du är van vid.

Fler tips på hur man aktiverar en hund utan att behöva göra något själv är jag expert på. Du tar telefonen och ringer upp en vän, vännen kommer hit och aktiverar hundarna och jag tar fjärrkontrollen och lägger mig på soffan och tittar på TV :-) Skoja bara. Tyvärr har jag inga tips. Det är liksom jag som gör allt med hundarna själv här hemma. Nu har dom ju varandra och jag behöver inte alltid vara med. Douglas behöver visserligen en som kastar iväg hans förbannade bollar stup i ett.

Ha det bra

Kram Tanja

Postat av: Maja

Publicerad 2009-11-04 13:26:14

Tanja du är för rolig!!! Jag har tyvärr ingen boll eller pinnhund, annars är ju det lagom ansträngande!

Hörde att det gick bra i Växjö - Grattis

Vi kanske ses i GBG?

Kram

Postat av: Helena Johansson

Publicerad 2009-11-04 17:25:04

Jag får ju slå ett slag för klickern då;-)

Klicka in hunden= ge godis- klicka 10ggr, klicka och ge godis samtidigt 10ggr, klicka- ge godis 10ggr. Nu har förhoppningsvis hunden fattat vad klick betyder:-).

Sen lägger du bara ut en tom glassburk tex och väntar tills hunden bjuder på ett beteende.Ex= när hunden tittar på burken "klick" och hunden får en godis. Nästa steg= hunden går mot burken "klick" och hunden får komma tillbaka och hämta godiset, nästa steg= hunden går fram till burken "klick" och hunden får komma och hämta godiset.nästa steg= hunden nosar på burken ellr lägger tassen på eller vad den nu gör. Man kan ta det hur långt som helst:-) och hundarna får använda hjärnan! Det är jätteroligt att se vad de hittar på och man behöver inte lyfta ett finger:-) det enda Du behöver va tränad i är tummen:-)

Postat av: Maja

Publicerad 2009-11-04 19:05:12

Lovar Helena, jag skall peova. Verkar bekvämt:-)

Skall bara köpa en klicker

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela