Aprilshasthund

Apport-idioter

Publicerad 2009-01-10 22:53:26 i Allmänt

Var på driveinträning hos Jens Högsander idag.
Det var hans sambo Ann som höll i träningen idag.
Jag hade förklarat att jag vill ha mitt apportbevis snart så vi kan starta på prov till våren.
Jens trodde att det skulle komma några riktiga "apportidioter", och att det skulle sporra Rally.
Sagt och gjort, iväg till Trollhättan för samling i jakt och vapenaffären i Överby.
Och mycket riktigt, det var en del "härliga dårar" med.
Vi tränade först en del gemensamma övningar, ganska basic då yngste deltagaren var 7 mänader.
Lite linförighet, aktivt och passivt kontaktsök samt inkallning.
Några hundar apporterade konerna vid inkallningen!!!! Lovar ,det var inga brittiska hundar om gjorde det..
När vi sen skulle träna apport på slutet så tog Ann med sin 11-års tik för att trigga Raly med.
Och Rally svalde hela betet...
Om hon inte hämtade fasanen så fick Tuva ta den istället. Väldigt konstigt tyckte Rally, bäst jag tar den nästa gång.
Sen tränade matte med Tuva och Rally fick bara se på......... Och Tuva fick massor av vilt beröm. Rallys beröm..
Nej nu är allt fasanen min, jag tar den, sa Rally.
Wow, vad härligt!!! Sa matte
Tänk vad lite konkurrens kan göra nytta
De kör träning var fjortonde dag ett tag framöver, och jag skall vara med.
Ann och Jens var verkligen måna om att man skall lyckas och glada för framgångarna. Och fulla med tips.
Rally kan bli lite låg och spak vid träning i grupp och tar gärna åt sig när någon annan skäller på sin hund.
Här var det inte någon som skällde på sin hund!! Bara positiv uppmuntran. Fantastiskt kul.

Målet är godkänt apporttest i Mars!!!!

      

Kommentarer

Postat av: Helena Johansson

Publicerad 2009-01-11 14:29:29

Grattis till framgångarna med apporten! Verkar ju va en bra metod! Lycka till i mars då:-)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela