Aprilshasthund

WFFS

Publicerad 2019-05-23 08:20:03 i

Jag har testad Bella om hon för den fruktade sjukdomen WFFS, Warmblood Fragile Foal Syndrome.
Ett mycket enkelt test att göra för alla stoägare som tänker betäcka sitt sto, man beställer hem ett kit med kuvert och instruktioner, man rycker några strån ur svansen och skickar in det till SLU.
Provsvaret har kommit och Bella är Inte bärare av sjukdomen! 
Så härligt:-) Jag kan betäcka henne med vilken hingst jag vill, för både sto och hingst måste vara bärare för att nedärva sjukdomen.
Och jag har sagt det förut men säger det igen, det finns absolut ingen anledning att ta bort en hingst ur avel pga att han är bärare!! Bara att testa sitt sto!
 
Nästa vecka är det Unghästtest för Bella och nästa vecka skall jag rida min första lektion på Eve.... En skoj vecka med andra ord
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela