Aprilshasthund

Sansetters T-kull

Publicerad 2016-03-02 23:17:08 i

Sansetters T-kull kom till världen igår den 1:a Mars. Det blev en dramatisk dag som började klockan 3 på natten med att Rush var orolig och bäddade frenetiskt. Tempen hade gått ner till 37.4 kvällen innan och det var ju inte så lågt så jag trodde nog det skulle dröja lite till. Men strax efter 7 kom första valpen, en hane. Sen var det ganska långt mellan valparna men 3 hanar och 1 tik kom under dagen. Sen kom en död valp. Vi hade pratat med veterinär som inte var särskilt orolig men när det även kom grönt så lastade vi in oss i bilen ändå.Jag var orolig även för Rush skull, tänk om det händer henne något! Håkan hade varit ute och sprungit en tur med Rush för att få igång henne och väl i bilen föddes en valp till. Nu var det stressigt!! Men inne på kliniken så var vi ju i goda händer. Rush hade lågt kalkvärde och fick kalkdropp. Hon fick även en dos för att sätta fart på värkarna.Det hade nu kommit  9 valpar, varav två var döda......Så himla ledsamt!!! Sen blev det röntgen och det visade sig att det var två valpar kvar.Den första kom och var helt livlös och inte heller den gick att rädda trots ivriga försök med syrgas osv. Herrejisses vad jobbigt.Så hemskt. Det var en valp kvar och vi trodde såklart att inte heller den hade klarat sig. Men kan man tänka sig, han levde!!! Och var dessutom den största i kullen. Det var verkligen blandade känslor 11 valpar varav 3 inte fick se dagens ljus:-((  Men vi glädjer oss åt 8 friska fina valpar, 6 hanar och 2 tikar. En av dem, från bilturen får såklart heta Testarossa! Klockan åtta på kvällen var vi hemma igen med våra små juveler, och med Rush som hade turen att gå helt oskadd ur det hela. Detta hände trots de hängslen och livrem som jag pratat om innan, man kan aldrig vara nog försiktig. Detta var första gången vi förlorade valpar och jag vet ju, det händer alla uppfödare någon gång. Men nu vilar vi oss och hämtar nya krafter hemma i valprummet och jag tror att jag skall skaffa en bättre säng till mig dit för nu längtar min rygg tillbaka till sin vanliga säng....
 
 

Kommentarer

Postat av: Pia

Publicerad 2016-03-03 10:29:51

Oj så jobbigt ni har haft det. Skönt att det ändå gick så bra. En ljuvlig bild på Rush och valparna.
Kram Pia

Postat av: Maja

Publicerad 2016-03-03 16:15:38

Nu är det lugn och ro här i valpstugan och alla mår bra❤️
Tack Pia & kram

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela