Aprilshasthund

Vilken pärs

Publicerad 2016-08-23 13:06:08 i

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Så är det väl kanske ofta? ... Barbie och Bingo fick komma hem efter några härliga månader på bete. Tanken var att Bingo skulle på Fölvisning men framförallt jag skulle äntligen få börja rida Barbie igen. Men så blev det inte alls. Bingo var lite småhalt,  hon gick inte alltid helt rent. Jag klurade på vad det kunde vara, tyckte att det satt högt upp. Men hon var inte alltid halt och mest i skritt, så det var klurigt. Ingen svullnad eller värme och inget sår. Inte heller någon feber.
 Anders fick komma ut för att se om det kunde vara en hovböld, men fötterna var superfina så det var det inte. 
Sen hittar jag en stor svullnad uppe i ljumsken !!!  Ringer Distriktaren som kommer ut. Han har egentligen ingen aning om vad det kan vara. Kan det vara ett huggormsbett? Eller kanske ett ljumskbråck ? Nu har hon fått feber och svullnaden är ännu större. Han tar ett blodprov som visar på infektion. Hon får penicillin av vet och en femdagars kur utskriven. Men det känns inte bra, vi vet ju inte vad det är. Så jag ringer till Slöinge och får en tid där. Hon ultraljuds och de ser en böld i ljumsken. Hon vill operera henne omgående.Hon tar även ett utstryk som analyseras och de ser spår av en livsfarlig bakterie. Smått chockad och med tårarna rinnandes lämnar jag mina juveler för operation. Det går några riktigt långsamma timmar innan de hör av sig igen. Det var en varböld som de fick öppna och tömma. Det kom 2-3 LITER var !!! Inte undra på att lilla dockan varit låg. Detta är onsdag och tidigast på måndag kan vi få svaret på baktprovet. En sån fruktansvärd väntan. Jag vet ju faktiskt inte om hon kommer att överleva. Jag frågar vet rakt ut vad jag kan befara och hon säger att hon kanske kan stryka med. Usch, jag bara gråter av oro. På fredag hälsar jag på dem. Bingo är så tagen, ligger ner när jag kommer utan att resa sig och jag lägger mig hos henne. Där ligger vi...
Sen bestämmer jag mig för att om hon har den bakterien borde hon inte leva längre. På sönd när jag kommer dit är det en helt annan häst jag möter, pigg, glad och verkar inte längre ha ont. Vilken känsla❤️  På måndagen får vi provsvaret och det är Inte !!! det som hon  befarat. Allt ser mycket bätter ut och jag får hämta hem dem. Jag har äntligen lyckats få tag på en stallplats, i Särö. Det gör att jag kan spara 4 mil om dagen på restid till stallet 👍 På kvällen kommer de hem till sitt nya stall och allt är för tillfället frid o fröjd. Här har de fått komma ut i en liten grushage💪
 

Kommentarer

Postat av: Pia

Publicerad 2016-08-25 13:55:18

Usch, Så jobbigt du har haft det! Hoppas allt är bra nu då :)

Postat av: Maria Sannevi

Publicerad 2016-08-25 21:49:59

Tyvärr fick vi åka tillbaka idag och hon blev inlagd igen....

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela