Aprilshasthund

Träna dressyr

Publicerad 2014-10-24 15:24:14 i

Jag kommer att skriva lite mer om min dressyrträning här. En anledning är mitt dåliga minne och min dåliga fantasi! Vad gjorde vi på träningen sist? Vad skall vi hitta på idag då? Bara att gå tillbaka hit och förhoppningsvis får man lite nya idéer ??? En för mig viktig sak är att förbereda mig för mitt dressyrpass redan innan ridningen. Tex att komma till stallet i god tid så man slipper stressa på framridningen. Att tänka igenom innan vad vi skall träna på så det inte blir så många frågetecken under ritten. Och att inte ha bråttom efteråt så att ridpasset ej blir stressat pga det. Igår skulle jag o en väninna rida fint i ridhuset. Men det blir inte alltid som man tänkt sig, hennes häst hade tappat en sko så de fick bli kvar i stallet. Och när jag kom till ridhuset så höll de på att vattna ridhusbotten. Så jag fick börja med en halvtimmes skritt i paddocken. Vågade inte trava där eftersom det var då blött och jag vågar inte riskera att Barbie skall halka. Ett ordentligt genomtramp och gaffelbandet är paj igen. Insåg direkt att det är dags att rida lite rörelser , vi har bara tragglat med formen det sista så jag minns knappt hur man gör en bakdelavändning! Vi red lite skänkelvikning , funkar bra, tränade på fram och bakdelsvändningar, ok, samt ryggning, katastrof! Rygga har aldrig varit Barbies grej, att vi inte heller har tränat det på flera år gör ju inte saken bättre. Nu skall det tränas på det och det skall bli kul att se hur lång tid det tar innan de blir bättre... Väl i ridhuset sen blev det mycket trav och med så långt skrittarbete så blev traven jättefin från start:-). Hon är pigg o framåt så vi får jobba lite på att hon skall ha tid att vänta lite. Mycket att hon skall vara på båda tyglarna och jag måste i båda varven tänka på min vänsterhand. Har alltid haft svårt i hö varv att hålla stödet i vä tygel, men nu har det faktiskt blivit bättre:-) Red lite sluta, för att det var sålängesen, jättekul ! Även skänkelvikningar med lite fart i. Sen blev det inte mycket tid över till galoppen så den får vi fokusera på nästa gång. Det är så himla roligt att rida!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela