Aprilshasthund

Fasanjakt

Publicerad 2013-11-16 22:58:24 i

Idag har det varit Fasanjakt i Falköping. Det var Västsvenska Fågelhundsklubben som stod som arrangör, denna fantastiska klubb som erbjuder oss medlemmar alla dessa aktiviteter:-)) När klockan ringde imorse och kroppen värkte av förkylning undrade jag om detta verkligen var kul??? Men jag är ju inte morgonpigg och det brukar bli bättre framåt dagen, dessutom gillar jag inte att lämna återbud. Bara till att pallra sig upp och ge sig iväg. Väl på plats är vi en samling med ca 10 hundar som skall ut och jaga fasan. Det är pointer, engelsk setter och gordonsetter. Det blåser så inihoppsan och vi är medvetna om att det blir svårt för hundarna, fasanerna springer fort och långt. Jag är lite nervös för hur Rush skall bete sig, hon har ju gått efter fågel ett par gånger det senaste, Fast på träningen sist fick jag till ett par bra situationer. Nåväl, det bär iväg ut i marken och före lunch har vi inte mycket fågel i säcken. Här har vi gänget samlat vid lunchen
Sen bär det av ut i marken igen
Rush är inblandad i ett fågelarbete som jag missar för jag har lyckats att trassla in mig i en buske och har problem med att komma loss:-) Sen beger vi oss ut i riktiga Gordonsettermarker, med blöta, vass och riktigt snåriga partier. Ju taggigare destu bättre säger Rush och skruvar igång sig, hon går som ett lokomotiv. Jobbar på riktigt bra och är grymt fokuserad. Ett par fasaner lättar men det blir inte läge att fälla dem. Sen, efter ett släpp på kanske 30-40 min står hon för en fasantupp. Fasanen löper en bit och Rush, skyttarna Josefin och Johan och jag löper efter. Till slut sitter den, Rush reser lätt och villigt fågeln, fasanen lyfter och Rush går inte efter en endaste meter!!! Jag blir så himla glad:-))) Efter alla timmar man har lagt ner med träning och slit, med alla små små framsteg och sen bakslag. Plötsligt sitter allt och allt funkar, jag blir så rörd och ja såklart, tårarna kommer.Sansar både mig och Rush lite och frågar skytten - hur gick det, fick du den? -Japp. Johan och Josefin som har gått med som skyttar gör sitt jobb alldeles utomordentligt! Wehooo, som grädde på moset och belöning för allt sitt slit skall Rush få hämta sin fågel. Hon går ut i ett arbetssök och apporten fungerar alldeles utmärkt, hon kommer in med fågeln och avlämnar till mig. Men kan det bli bättre???? Nej, dagen är fullkomlig och Rush får popatisgratäng och entrecote till middag på kvällen, medans jag går omkring i ett lyckorus med ett fånigt leende:-) Här är Rush med sin fasan, lyckliga matte och Johan duktiga skytten

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2013-11-17 04:52:06

Ett jättestort grattis!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-17 07:20:44

Tack Helena
Det är ju så himla gottnär allt klaffar:-)

Postat av: Mikael larsson

Publicerad 2013-11-18 08:05:05

Var Bengt Stenson med på jakten?

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-18 10:27:08

Nej det var han inte men Kent var med.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela