Aprilshasthund

Något unikt

Publicerad 2012-08-23 09:15:18 i

Igår fick vi vara med om något som man faktiskt bara upplever en enda gång med sin häst under hela dess livslängd!!  Och det är lite magiskt:-)
Jag pratar om första gången man sitter upp på sin unghäst.
Johanna som köpte Sol av mig tyckte att det var dags för uppsittning. Sol är mycket väl förberedd för detta, van vid all hantering, sadel och träns på, tömkörd och löshoppad, samt att både Johanna och Linda har hängt på hennes rygg och fladdrat lite med armar och ben.
 
Men nu var det då dags.
Sol longerades och rastades lite och sen höll Linda i henne, Johanna klev upp från en pall och jag mest kollade att inget hände, för att isåfall rycka in. Alltid bra att vara 3 när man börjar. Normalt brukar en få hjälpa ryttaren upp, men det har Johanna redan löst genom att vänja henne vid pall. Smart!
Först ligger hon ner över mankammen men Sol bryr sig inget alls och så sakteliga reser hon sig upp med överlivet. Det går som en dans, Sol bara skrittar på som om inget har hänt. Nervositeten släpper hos gänget, hon hade ju lika gärna kunnat skjuta i taket och då har man ett problem. Efter ett par varv i skritt i ridhuset är det avsittning och Johannas breda leende sprider sig i hela ridhuset. De är så duktiga i detta team!!! Tänk om alla unghästar fick gå denna skola, vad bra det hade blivit.  Nästa vecka kör vi igen.
Grattis Johanna & Linda ( och till mig, mina avkommor har det ju bara bäst:-) )

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela