Aprilshasthund

En hel dag på fält

Publicerad 2011-10-09 20:20:43 i Allmänt

Igår var det jaktprov igen.
Bilen statade 5.30 för avfärd mot Söderköping. I bilen fanns förutom jag, Rush och Rally samt en termos och macka.
Det regnar och är kolsvart ute.
Passerar Borås och då kommer jag på att jag har glömt visselpipan hemma.
Höga rop och inte alltför vackra ord ljuder i bilen ( endast hundarna hör mig ).
Ringer hem och väcker Håkan som får gå upp och leta efter min pipa.
Bara att vända bilen och köra hem och hämta den.
Jag har räknat ut att jag kommer att hinna i hyfsad tid ändå, dessutom konstaterar jag att det inte finns några poliser
ute denna tiden på dygnet så jag stampar typ plattan i botten. Har nog aldrig kört så fort innan.
Väl framme har de redan startat och det är min tur i nästa släpp. Parkera bilen, på med kängorna och koppel på hundarna. Springa upp till gruppen och det är min tur att släppa. Pust - lätt andfådd:-)) Men skyll mig själv.
Helgen innan var vi i Sälen och jagade ripa, där gick hundarna ut i större sök än vad de brukar.
Skall bli spännande att se hur de beter sig efter den helgen, men nu på fält!
Rush går ut i ett ganska snålt sök. Det tar inte många minuter så fattar partnern stånd. De löser det hela ganska bra. Efteråt är han lite orolig för det lyfter fler fåglar omkring honom. Domaren bestämmer sig för att avsluta dagen för honom för att han inte skall riskera eftergång. Han belönas med ett tredjepris. Snacka om rivstart!!!
I nästa släpp är det Rallys tur. Det luktar väldigt mycket fågel i området och då blir hon kvar i det och blir väldigt försiktig. Rush ökar på i nästa släpp och när hon får lite fågeldoft i marken så tänder hon till som hon ska. Båda hundarna är väldigt lydiga och lättförda. Rush sätter sig spontant när fågel lyfter i marken och båda sätter/lägger sig direkt på pipan. Rally jagar och söker fågel men har ingen fart. Hon bli kvar i provet pga att hon aktivt jobbar hela tiden. Men i tredje släpp gör jag en tabbe. Hon rotar i ett område med mycket fågeldoft och jag tänker att nu skall hon ut till kanten på höger sida för att visa domaren att det går. Men jag får ju nästan springa med hela vägen ut själv för att det skall funka och hon åker såklart ut.
Rush är kvar tills allra sista släpp för dagen. Domaren Hans Andersson ger verkligen hundarna alla chanser. Vi åker tom till annan mark för sista släpp ,där de tror att det skall finnas fågel ,för att ge hundarna ytterligare en chans:-))
Tyvärr blir det ingen fågel där för oss hur gärna jag än vill. Till slut hittar partnern en men han reser inte och det blir inget pris i detta släpp.
Östsvenska som arrangerade provet gör det på ett fantastiskt sätt. De har funktionärer som står hela dagen vid vägen och passar hundarna för trafiken. De bjuder på pyttipanna med ägg till lunch. Och de bjuder på marker med massor av fågel. Ett stort Tack och en stor eloge till dem alla!!!!!
Efter att ha kört 75 mil och gått en hel dag på fält så är jag rätt mör på kvällen när jag kommer hem, men jag åker gärna tillbaka....

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2011-10-09 23:58:39

Låter som om du haft en bra dag trots försening och uteblivna priser ;-)

Kram!

Postat av: Maja

Publicerad 2011-10-10 08:30:56

Ja det är helt underbart att få vara en hel dag på fält i härlig miljö och med goa människor:-)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela