Aprilshasthund

Tandläkare

Publicerad 2011-10-15 23:23:51 i Allmänt

I veckan var jag iväg till Söderköping och tandläkare Torbjörn Lundström med China.

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
Känns det som att vi har kommit till roten av allt det onda.
Han borrade hål i den tanden som hade en skadad rot enligt röntgenbilden.
Och det var som att öppna en kran!!! Detformligen rann var ur tanden. I mängder.
Och det stank. RUTTET. Och det rann ur såret på kinden. Och det rann ur ögat.
Tårkanalen går via den tandroten och berörs den med.
Tandläkaren, veterinären, sköterskan och jag jublade:-))))
Det kom ut så mycket skit. Och även pulpor, 3 st, som långa slemproppar.
Och det stank. Efter en kvart tyckte vi att det var dags att duscha av oss stanken.
Då visste jag inte att vi skulle hålla på över en timma!
Men summan av kardemumman, nu har vi kommit åt kärnan.
Tanden är bara lagad provisoriskt och vi skall på återbesök om 4 veckor för att se hur det har läkt.
Det skadade området är i storlek av en mandarin! Han förde upp en fil i tanden och kom upp 8 cm!!!!
Troligtvis behövs det fler behandlingar, men om detta funkar är jag överlycklig.
Vill gärna slippa de riskfyllda operationer som Slöinge hade att erbjuda.
Efter att ha sett vad denna tandläkare har åstadkommit idag så förstår jag att det finns en regel som säger att man måste vara humantandläkare eller veterinär för att få behandla hästar.
Jag kommer aldrig att anlita någon som inte har den rätta kompetensen!!!!

Tänk vilken tålmodig liten häst han är den Lilla Kina-puffen:-)
Han måste ha haft ont emellanåt med det trycket som det har varit i tanden.
Och han är alltid så snäll att hantera och så otroligt ridbar!

Det var inte bara trycket i hans tand som släppte.
Även trycket på mina axlar släppte och det fälldes en del tårar av lättnad i bilen på hemvägen.
Det här har ju oroat mig, kanske mer än vad jag själv har förstått.
Jag ropar inte hej ännu, men nu är det iallafall på rätt väg...
China utanför kliniken

Kommentarer

Postat av: Susanne Legneskog

Publicerad 2011-10-17 08:56:34

Va skönt att hittat det (ev) rätta så ni får iordning på det. Rehab kan ju få ta sin tid bara man får det att gå åt rätt håll.

Jag håller alla tummar iaf. Fina China.

Vi ses till helgen!

Postat av: Maja

Publicerad 2011-10-18 22:07:29

Ja rehab får ta sin tid, bara man känner att det går åt rätt håll:-)

Skall bli superkul i helgen!

Vi ses

Postat av: Margareta

Publicerad 2011-10-21 14:08:47

Å Maja, vad roligt att läsa sista inlägget om China, nu håller vi tummarna för att det funkar o allt var kommer ut. Stackars China, måste vara så tålmodig häst :)rörande.

Och röntga om ni, kan ju bero på felläge. Håller tummarna för det också.

Många sötnosar du har hos dig o nära dig. Kram

Postat av: Maja

Publicerad 2011-10-23 21:56:58

Tack för dina tummar Margareta, de behövs!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela