Aprilshasthund

Rush gick till pris

Publicerad 2011-10-23 22:34:00 i Allmänt

I helgen har Västsvenska Fågelhundsklubben haft jaktprov i Hjo
På lördagen hade jag Rush till start i Unghundsklass, och dra på trissor
hon gick till pris!!!!!!!!!!!!!!!!
Ett tredjepris blev det till oss och jag är så HIMLA glad för det.
Min första egna uppfödning som jag för till pris, känns härligt gött.
Hon fick fågel i näsan redan tidigt i första släpp. Vi var ute på ett fält och vittringen kom ifrån en häck i kanten.
Hon sökte sig dit och ställde sig för fågeln, en fasan. Vi fick order från domaren om att resa på ganska långt avstånd.
Detta har vi tränat mycket på, bla på småfåglarna som de brukar smyga på på gödselstacken i stallet.
Hon reser direkt på kommando men lyckas inte ta sig igenom den täta häcken. Hon tar sig runt den och fågeln lyfter.
Då vill den lilla rackaren springa efter fågeln!!!! Oops, det var jag inte beredd på för det brukar hon inte göra.
Men efter ett högt morr från matte så stannar hon och sätter sig.
Vilken härlig känsla:-)
Men domaren håller mig på sträckbänken och jag får gå ett släpp till. Nu är jag lite rädd att förstöra det hon redan har förtjänat, men så blir inte fallet och efter lunch tilldelas hon sitt pris:-)
Domare Björn Meijel
Rush i gröngräset på Almnäs

På söndagen har jag båda unghundarna till start.

Roover går sitt första prov någonsin. Han är inte riktigt mogen men jag vill gärna starta honom då det är hans enda chans till start i unghundklass.
I första släpp är han en riktig bebis. Han vet inte alls vad han skall göra, stannar upp vid mig och frågar vad vi skall göra hela tiden. Jaja, så är det i början.
I hans andra släpp får partnern en fasan på vingar som passerar över Roover. Han förföljer den gladeligen, och kommer sen tillbaka. Nu fattar han vinken och lägger på en rem.
Han blir bättre och bättre ju längre dagen går. Han har inte så mycket rutin och behöver lite hjälp på traven.
Dagen är en jättenyttig läxa som han kommer att ha med sig framöver.
 Roover på Almnäs Bruk

Rush går superbra hela dagen. Jag känner mig väldigt säker med henne, kan läsa hennes signaler och jag vet att hon brukar sköta sig. Även hon går bättre och bättre under dagen och är pigg och stark hela dagen trots att hon har gått två hela dagar på fält med mycket intryck. Hon är en klippa:-)

Båda hundarna är med fram till sista släpp för dagen men kommer tyvärr inte i fågel idag.
Jag är jättenöjd med bägge två.
Pristagare lördag
UKL
 Sansetters Rusher 3:a  - Maja Sannevi
 Idrefjällens Bon Scott 3:a - Niklas Andreasson
ÖKL
Lyngberga Tim 2:a - Douglas Larsson

På söndagen var det bara en hund till pris i vårat parti
Thodos Yahoo 2 ÖKL - Berit Mattsson
Domare Bjerke Andersson

I det andra partiet var det 2 unghundar och 2 Öppenklass hundar till pris
UKL
Falcsagans Jimpas Zorro - Jimmy Iwung
Rastorps Fuxola - Mayvor Jonsson
ÖKL
Razzmuzz - Ylva Lannge
PO Setters Devil - Per Olsson

På lördagen var det även ett segrarklassparti men det har jag dålig koll på

Stort Grattis till alla pristagare!

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2011-10-24 05:01:43

Ett JÄTTESTORT GRATTIS!!!! Jag är SÅ glad för din skull!!!!

Många kramar!

Helena

Postat av: Susanne Legneskog

Publicerad 2011-10-24 12:04:18

Jättegrattis, hoppas champagnen smakade kanon på lördagkvällen.

Kram

Postat av: Maja

Publicerad 2011-10-24 12:42:16

Tack Helena, det värmer!

Kram

Postat av: Maja

Publicerad 2011-10-24 12:43:17

Tack Susanne.

Det blev ingen Champagne i lördags, får spara det till ett bra tillfälle!

Kram

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela