Aprilshasthund

Kritik

Publicerad 2010-08-18 10:00:37 i Allmänt

Förutom avel så är det som jag brinner mest för när det gäller Gordon Setter
att se nyblivna Gordon-ägare få upp ögonen för jakten med sin hund.
Det finns inget bättre man kan ge sin hund än att få jaga ( inte ens köttbullar )!!
Men det är ju inte helt lätt....
Det kräver en del av hundägaren, som oftast varken har fågel eller marker att träna på.
Som tur är finns Fågelhundsklubbarna som hjälper till på alla möjliga sätt.
Sen skall man då gå på jaktprov, och det är ett stort steg att ta.
Man är såklart nervös och man vet inte riktigt hur det skall gå till.
Jag har väl berättat om första gången som jag startade på prov med Race?
Jag hade glömt min visselpipa hemma!!!!!!!!!!
Hur kunde det ske?
Vad gör jag nu då?
Då får jag syn på en dam som har TVÅ visselpipor hängandes runt halsen.
Lite försynt går jag fram och frågar henne om jag kan få låna en,
- du har ju två , säger jag...
Helt ovetandes om att man kan ha flera pipor med olika signaler för olika kommandon.
Men hon var snäll och lånade ut en pipa till mig ( som min hund inte ens kände igen tonen på !! )
Jaja så kan det gå. Men Race gick iallafall kanon på provet, dock utan pris.
To the point...
När man nu har gått sitt prov så kommer kritiken med i årsboken, offentlig för alla.
Jag blir ledsen när jag läser följande kritik....
NN är en gordon med en mycket oerfaren handler.
Emellanåt vet varken hund eller förare vad de skall göra.
???
Varför skriver man så?
Kritiken är säkerligen helt rätt och befogad, men hur skall denna person
som startat på prov för första gången våga starta igen?
Sågad längs med fotknölarna.
Man skall väl peppa och stötta nybörjarna.
Kritiken fortsätter..
Det går bättre och bättre under dagen.
Och man kan ju hoppas att det är det som föraren tar med sig hem,
att det går bättre och bättre.
För det gör det ju när vi tränar och ligger i .
Är man nu oerfaren och nyfiken på hur ett prov går till så har
Gordon Setterklubben ett inofficiellt prov i Halland den 11:e September.
Passa på att åk dit och titta, man kan även ta med sin hund så att den kan vara med o se.
Och var inte rädda för att prova på jakten,
alla är nybörjare i början....


Kommentarer

Postat av: karin

Publicerad 2010-08-18 12:01:07

Jätte bra skrivet och helt korrekt reflekterat!

Alla borde bli bättre på att stötta och hjälpa varandra...

Postat av: Helena

Publicerad 2010-08-18 17:19:28

Tycker detsamma! Alla har väl ändå varit nybörjare någongång!

Postat av: Christina

Publicerad 2010-08-20 22:19:03

Tyvärr får man väl säga, ser det inte ut som om man är särskilt intresserad av nybörjare vare sig i vissa klubbar eller på jaktprov!!!Förstår inte riktigt hur man tänker om man tycker nybörjare är jobbiga att ha med.Första mötet är superviktigt om någon ska våga sig på fler starter.Alla har väl varit nybörjare som sagt var, men det har man kanske glömt!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela