Aprilshasthund

Kärleksmums

Publicerad 2009-07-27 22:43:56 i Allmänt

Imorgon är det träning för Stefan Jansson och jag hade erbjudit mig att baka något till fikat.
Passar rätt bra att baka i höstrusket. Tänder mycket ljus och inreder just nu :-)  I Juli!!
Men är det höstväder så är det.
Bestämde mig för att inviga min fina kokbok jag fick av syrran när jag fyllde år ( i feb , så jag bakar inte alltförofta),
Leila bakar...
Och jag kände mig lite som Leila, leendes rörde jag ihop smeten i mina finaste byttor.
Skulle kanske make-at mig lite och klätt mig lite bättre inför baket.

Eftersom Håkan är diabetiker brukar vi inte använda så mycket socker och fett i huset.
men jag lovar, så tänker inte Leila.
Det var socker, massa smör, grädde och TVÅ st 200g chokladkakor i hennes recept!!!!!!!!!!
Men ungarna älskade att provsmaka den ljumma kakan till kvällsmat.

Här kommer ett annat recept som går hem överallt...

Ullas Foccacia i långpanna

Rör ut 25g jäst i ljummet vatten
Tillsätt 3 dl vatten samt
2 msk olja ( ej oliv )

Blanda
6 dl vetemjöl special
1 tsk salt
1½ tsk bakpulver

Blanda samman allt detta
Degen skall vara väldigt lös

Tillsätt
1 dl hackade soltorkade tomater samt
2 msk hackad färsk basilika

Jäs 30 min
Tryck ut på plåt och jäs 30 min igen

Grädda 15 min i mitten av ugnen i 225 grader

Blanda samman
2 msk olivolja
2 krossade vitlöksklyftor
2 msk hackad färsk basilika

pensla detta över brödet och strö flingsalt på

NJUT

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela